Anotace:
V této práci
autorka zkoumá metaforické zobrazení proměn ruské společnosti po pádu SSSR
v knižní a na ní navazující filmové sérii, označované jako „Hlídky“, jejímž
autorem je Sergej Lukjaněnko. Vychází ze znalosti obou sérií, z názorů a
postřehů ruských filozofů, filmových kritiků, sociologů a dalších, které
porovnává s knihami zaměřenými na faktografii; a to z úhlu
politického, sociálního a kulturního.
Máte-li tedy zájem si práci přečíst, pokračujte směle dál.:) A pokud budete mít nějaké připomínky, budu za ně jenom ráda.
1. Úvod
Ve své práci se hodlám zaměřit na obraz ruské společnosti
po pádu SSSR, který ve své knižní tvorbě, konkrétně v sérii označované
jako Hlídky, vykresluje Sergej Lukjaněnko. Budu brát zřetel i na filmová
zpracování této série, jelikož Lukjaněnko se na filmových scénářích podílel
jako konzultant. Hlavním zdrojem mi bude sborník Hlídka jako symptom; jedná se
o sesbírané články a rozhovory nejrůznějších ruských estetiků, sociologů,
psychologů a filmových vědců. Ve svých příspěvcích pak rozebírají nejrůznější
podtexty Hlídek, v drtivé většině se jedná o podtexty politické – ať už
zaměřené na politiku vnitrostátní (srovnávání bolševického a „nového“ Ruska)
nebo politiku mezinárodní (dlouhodobá rivalita mezi Ruskem a USA), a reakce
veřejnosti na ně. Dále zkoumají např. vliv reklamy a její využití
v knihách i filmech, využívání křesťanských obrazů a výjevů
z historie v dějové linii atd.; pro moji práci ale budou pochopitelně
stěžejní právě první zmiňované politické postřehy a jejich dopady na ruské
obyvatelstvo. Konfrontovat je budu s knihami Rusko v troskách od
Alexandra Solženicyna, Rusko mezi řádky od Davida Šťáhlavského a Tma na úsvitu
od Davida Sattera, které popisují vývoj Ruska po pádu SSSR. Všichni tři autoři
tuto proměnu zažili na vlastní kůži a jejich díla jsou více či méně subjektivní
– vzhledem k různorodosti jejich zaměření to ale vnímám jako klad, jelikož
Lukjaněnko do své série také promítá své subjektivní názory, a je tedy přínosné
pozorovat, nakolik se shoduje nebo rozchází s názory jiných autorů.
Dále jsem pracovala s knihami Rusko, experiment
s jedním národem od Roberta Service, a Aluminiová královna od Petry
Procházkové.
V začátku práce nejprve rozeberu situaci
v Rusku v průběhu devadesátých let a na přelomu tisíciletí, poté ve
zkratce shrnu podstatu Lukjaněnkova díla, a teprve na základě vymezení těchto
znalostí přistoupím ke konkrétním obrazům a porovnáním. Zaměřovat se budu
především na život ve velkoměstech, jelikož většina děje Hlídek se odehrává
v Moskvě a jiných městech; upozorňuji na to proto, že v Rusku je mezi
životem ve městě a na vsi obrovský rozdíl v životní úrovni a způsobu
života.
2. Rusko
v devadesátých letech a novém miléniu
Devadesátá léta byla pro Rusy velmi těžkým obdobím, kdy
společnost ze socialismu přeskočila rovnou do kapitalismu. Lidé si na nové pořádky
zvykali jen velmi těžko a pozvolna; navíc se nedařilo budovat ekonomiku, což
vedlo k neustálému zvyšování inflace vůči dolaru. Krize vyvrcholila
v roce 1998, když 17. srpna ruská vláda vyhlásila devadesátidenní
moratorium na splátky zahraničního soukromého dluhu a provedla jednostrannou
restrukturalizaci domácího dluhu. To vedlo k pádu velké části komerčních
bank, obrovskému propadu kurzu rublu a nárůstu inflace na 40%. Měnová krize
vyvrcholila o rok později, kdy byla nejprve nucena odstoupit vláda, a v novoročním
projevu oznámil svou rezignaci i tehdejší prezident Boris Jelcin. Jeho odchodem
končí éra liberalismu devadesátých let; po něm přichází k moci současný
ruský prezident Vladimir Putin, s nímž se do Kremlu vrátil tvrdý
imperiální styl a silový pořádek – zároveň se ale zemi povedlo dostat se
z krize a nastartovat růst HDP.
Ekonomická krize ale nebyl jediný problém, se kterým se
muselo Rusko v devadesátých letech potýkat. Socialismus v Rusku
neplnil pouze funkci ekonomického systému, ale samotného smyslu existence.
Proto bylo potřeba po jeho pádu vytvořit novou autoritu. Místo vytvoření
odpovídajícího právního řádu se ale v zájmu rychlého zavedení kapitalismu
setřely rozdíly mezi kriminální a legální činností – úplatkářství, vyděračství
a tunelování podniků se stalo běžnou praktikou.
V roce 1994 navíc vypukla první čečenská válka;
zuřila až do roku 1996 a skončila porážkou Ruska. Napětí mezi Ruskem a Čečnou
eskalovalo už od roku 1991 po definitivním rozpadu SSSR; stejně negativně se
tehdy začaly vyvíjet i vztahy s ostatními státy, ať už to byly státy,
které znovunabyly samostatnost, jako Ukrajina, Bělorusko, Kazachstán a další,
nebo státy, které zůstaly součástí federace – ale v žádném z těchto
případů nebyla situace tak vyostřená jako v případě Čečny. Napětí
přetrvalo i po prvním ozbrojeném konfliktu a v roce 1999 tak vypukla druhá
čečenská válka, vyprovokovaná sérií bombových útoků v Moskvě, Volgodonsku
a Rjazani. Za útočníky byli označeni čečenští rebelové, po nezdařeném útoku
v Rjazani se ale objevila spekulace, že přinejmenším rjazaňský útok byl ve
skutečnosti připraven FSB, Federální bezpečnostní službou.[1]
Tato spekulace byla i podložena rozličnými přinejmenším znepokojujícími důkazy,
ale oficiální závěr vyšetřování, že se jednalo o teroristický útok čečenských
rebelů, zůstal nezměněn.
Jako poslední, krátká poznámka, stojí za zmínku i fakt,
že i v novém miléniu a po dlouhé éře socialismu má v Rusku stále
velký vliv náboženství, které Rusové vnímají jako neoddělitelnou součást své
kultury. Církev je navíc úzce vázána na politiku – má rozhodující vliv např. na
to, které zahraniční osobnosti Rusko pozve na oficiální návštěvu.
2.a Běžný život
Jaký dopad měla a stále má éra bolševismu na ruský
přístup k praktickému životu, shrnuje David Šťáhlavský takto: „Desetiletí bolševismu naučila Rusy
skromnosti a nenáročnosti, ale také rozmařilosti a plýtvání. Naučila je žít
s pocitem, že dnes to může být naposledy. Bolševismus determinuje dodnes
jejich vztah k čistotě, pořádku, oblékání, bydlení a stravování. (…)
Bolševické tradice věčného nedostatku vytvořily v lidech pocit vděčnosti
za vše, co se jim nabízí.“[2]
Zároveň je podle něj v Rusku, především ve městech, extrémně důležité „mít
styl“, jelikož oblíbená zásada Rusů, která přečkala i období komunismu, udává
„čím dráž, tím lépe“. Paradoxně ale lidé chodí mnohem častěji než do obchodů
nakupovat na tržiště – ať už se jedná o potraviny, oblečení nebo elektroniku.
To proto, že obchody jsou dražší; na rozdíl od tržišť je v obchodě šance,
i když také ne stoprocentní, že zákazník pořídí skutečný originální produkt, a
ne pouze levnou napodobeninu. Z toho je vidět specifičnost ruského
zákazníka – miluje luxusní zboží, za které je ochotný dát horentní sumy; ale
málokterý zákazník tuto sumu má. Z toho zákonitě vzniká následná frustrace,
kterou pouze částečně vyvažuje nakupování levných padělků.
Další frustrace se vytváří i v rovinně osobní,
rodinné. V ruských rodinách v posledních letech dochází ke změnám
dříve nevídaným. V tradiční ruské rodině vládl vždy silnou rukou muž, ať
už otec, nebo syn; muži hospodařili s penězi, rozhodovali o chodu rodiny a
dalších věcech, ženy se podřizovaly. Ve většině rodin to stále tak platí;
objevuje se ale druhý extrém, kdy se žena prezentuje jako silná, energická a
emancipovaná, velmi razantní. Vztah muže a ženy se tak z roviny nerovného
soužití dostává do jiného extrému – věčného boje. Není to ale následek náhlé
emancipace ruských žen, byť z části jistě tento trend svůj vliv má.
Hlavním důvodem je hluboká ekonomická krize, která již byla zmiňována, a která
Rusko sužovala po celá devadesátá léta. Jak zmiňuje Solženicyn, nejen že
průměrná hranice dožitého věku se u mužů v té době snížila na 57, což je
na evropské poměry podprůměrné číslo, ale rapidně vzrostl i počet sebevražd a
mužů diagnostikovaných s těžkými depresemi. Jako nejčastější důvody byly
uváděny neschopnost uživit rodinu, ztráta víry v sebe a pocit životní
marnosti.[3]
Z krize rodiny pak vyplynul i radikální pokles porodnosti – na 1,8 – 1,4
porodu na ženu (přičemž porodnost pod 2,15 je brána jako vymírání).[4]
2.b Kultura
Vzhledem k tomu, co se v devadesátých letech
dělo na poli politickém a ekonomickém, a vzhledem k dopadům, které tyto
události měly, není překvapivé, že kultura se ocitla na druhé koleji. Navíc i
do ní se neutěšená situace ruského obyvatelstva a rozprodávání státního majetku
promítlo. Příklad za všechny: v dalších kapitolách, které už budou
zaměřeny na výklad Lukjaněnkových knih, bude zmínka o Všeruském výstavním
centru (dříve nazývaném Výstava úspěchů národního hospodářství). Tato někdejší
chlouba sovětského svazu a jeho hospodářských triumfů, jakýsi symbol soběstačnosti
a bohatství Ruska a států SSSR, se v devadesátých letech změnila ve
výkladní skříň téměř výhradně zahraničních společností. Šťáhlavský tuto proměnu
výstaviště shrnuje slovy: „Výstava
úspěchů národního hospodářství se už několik let jaksi nekoná, ale ani Všeruské
výstavní centrum není označením zcela přesným. Poslední výstavou byl Autosalon
v roce 1994. Dnes je VVC velkým trhem zboží téměř stoprocentně zahraniční
výroby. Z domácí výroby je tu tisk a modýlky sovětských aut. 234 hektarů a
79 pavilonů se stalo architektonickým skanzenem komunismu s naprosto tržní
náplní.“[5] Kromě
toho začalo výstaviště velmi brzy krachovat, stejně jako většina bývalých státních
podniků a organizací. V současné době se plánuje kompletní renovace celého
areálu – jak jinak než za účasti zahraničních investorů, s plánem
vybudovat obchodně-administrativně-zábavní komplex.
Dále by bylo dobré upozornit na ruskou masovou kulturu a její
porevoluční proměnu. Během posledních zhruba patnácti let se v Rusku podařilo
zbavit pojem „masová kultura“ negativních konotací, které jí přiřkl
socialistický režim – jako „buržoazní“ nebo „pokleslá.“[6]
Je zvláštní, že úsilí podpořit masovou kulturu vzešlo – mimo jiných – od
intelektuálů. Výsledkem bylo morální i finanční upevnění masové kultury a
objevení nového přístupu k nejširším vrstvám společnosti. Masová kultura
tak dnes může v Rusku vznikat naprosto volně, a zároveň kvalifikovaně – a
téměř bez cenzury; ne ve větší míře než na Západě, jak podotýká Daniil Dondurej,
šéfeditor časopisu Art of Cinema.[7]
2.c Politika
V Rusku po pádu komunismu došlo k situaci, ve
které se zavedení kapitalismu začalo považovat za hlavní cíl – lidé projevili
velkou a nutnou potřebu vzniku nových morálních hodnot. Reformy se tak hnaly
dopředu zběsilým tempem za jediným cílem – transformací ekonomických struktur.
Bylo také potřeba vytvořit vrstvu, která by nové reformy podepřela. Chyběly ale
zákony na kontrolu ilegálního nabývání peněz, které byly zničehonic jen tak
vhozeny do průběhu privatizace. Okamžitě vykvetlo úplatkářství. Všechny
majetky, o něž podnikatelé soupeřili, byly ve vlastnictví státu, proto se
začala vést i válka o to, kdo si na svoji stranu koupí nejdůležitější státní
úředníky. Podnikatelé si na tzv. špinavou práci platili gangstery, čímž se
v podstatě jejich trestná činnost stala tiše tolerovanou. Nabyté peníze
pak podnikatelé urychleně převáděli do zahraničí, aby nemohlo dojít
k jejich zabavení (neúspěch reforem způsobil, že už v roce 1995
začali obyvatelé Ruska protestovat, že za komunismu se jim žilo lépe, a před
volbami požadovali návrat starého režimu). To připravilo Rusko o obrovské
množství peněz (uvádí se až miliardy dolarů), které byly potřeba pro další
rozvoj země. Takto se k situaci vyjádřila Natalija Ivanovna Polozovová,
poslankyně krajské dumy Přímořského kraje: „Dříve
bylo Rusko velmocí, kde lidé žili chudě, ale stát se rozvíjel. Příchod nového
politického systému lid citelně zasáhl, nebyl připraven, i když současně
většina přijala změnu jako impuls k budoucímu rozvoji. A také mnohé
potěšily základní směry demokratických reforem. To, co ale následovalo,
šokovalo všechny: příznivce i protivníky reforem.“[8]
„Privatizace se po
celé zemi prováděla se stejnou bezmyšlenkovitou potrhlostí, se stejnou ničivou
rychlostí jako „znárodnění“ v letech 1917 a 1918 a kolektivizace (v roce
1930), jenom s opačným znaménkem. (…) Zprávy o senzačním rozkrádání
všelidového jmění se v novinách objevily jen vzácně. Lid ovšem, i když
neznal ty tajné finanční spekulace a tajné stopy, jen prostým náhledem
rozpoznal podstatu toho, co se odehrává, a začal tomu říkat „přichmatizace“.“[9], dodává
k tématu privatizace Solženicyn.
3. Sergej Lukjaněnko a
vznik Hlídek
Sergej Lukjaněnko je ruský spisovatel žánru sci-fi,
space-opery a kyberpunku, s občasnými přesahy k fantasy, zejména pak
k její odnoži známé jako „městská fantasy“. Knihou, napsanou právě ve
stylu městské fantasy, která tohoto autora nejvíce proslavila nejen
v bývalých státech SSSR, ale i po světě, se stala Noční Hlídka (Nočnoj
Dozor). Na ní se stejným úspěchem navázala tři pokračování – Denní Hlídka (Dnevnoj
Dozor), na níž s Lukjaněnkem spolupracoval Vladimir Vasiljev, Šerá Hlídka
(Sumerečnyj Dozor) a Poslední Hlídka (Poslednyj Dozor). Tento rok v květnu
vyšel v Rusku i díl pátý, pojmenovaný Nová Hlídka (Novyj Dozor) – ten
bohužel nebudu moci do své práce zahrnout, jelikož v České Republice není
tento díl ani žádné recenze na něj zatím dostupný. Knihy následovala dvě filmová
zpracování, pojmenovaná podle prvních dvou dílů. Plánoval se i třetí film, ale
z jeho natáčení sešlo. Na motivy této série vznikla i kniha Temná Hlídka
(Lik Černoj Palmiry), kterou s Lukjaněnkovým svolením napsal spoluautor
druhého dílu, Vladimir Vasiljev.
I když má Lukjaněnko rusko-ukrajinsko-tatarské předky,
dětství a dospívání prožil v Kazachstánu – do Moskvy se přestěhoval až
v roce 1996. Své zážitky a zkušenosti z jednotlivých částí bývalého
sovětského svazu ve svých dílech bohatě využívá – hrdinové jeho knih často po
zemích bývalého SSSR cestují a mají dobré povědomí o jejich kultuře a historii;
nejčastěji jsou pak zmiňované Gruzie, Lukjaněnkův rodný Kazachstán (např. Anton,
hlavní hrdina Hlídek, obě tyto země navštíví) a trochu překvapivě i Česká
Republika. V případě Hlídek platí, že tímto vkládáním vlastních postřehů
do osobností postav autor své hrdiny polidšťuje a přibližuje čtenáři.
Povahu jeho knih trefně shrnuje tento citát: „Sergej Lukjaněnko bez rozpaků popisuje
chudobu a zaostalost, které vidí kolem sebe. Bez iluzí se staví k mocenským
strukturám. Přestože nezvolil metodu (…) vlastenectví, jsou jeho texty
prodchnuty umírněnou národní hrdostí. Američanům ve svých dílech adresuje
jemné, ironické, ale slušné a vtipné „šťouchance“. (…) V jeho knihách není jen
zábava, ale i poučení, jde o průlet vesmírem a zároveň i současným Ruskem a
světem.“[10]
Zmiňovaná Noční Hlídka spatřila světlo světa v roce
1998 a nenápadně, ale propracovaně reflektovala nálady v tehdejší ruské
společnosti. Nejvýstižněji její obsah vyjádřila Xenia Golubovičová: „Je to koláž našich kolektivních představ o
dějinných silách, které v konečném důsledku vládnou lidem; je to
mytologické drama o kořenech a zdrojích naší společnosti, táhnoucí naší
kolektivní hlavou, drama stanutí na historické nule, z níž nás má konečně
odlepit hlavní hrdina.“[11]
Že se Lukjaněnko skutečně trefil Rusům do noty, dokazují diskuze, které se
okolo Noční Hlídky strhly, téměř okamžité plánování natočení drahé a výpravné
filmové verze, která měla konkurovat americkým velkofilmům a její tvůrci, jak
bude ještě zmíněno, se tímto záměrem nijak netajili, a síla, s jakou
dodnes ovlivňuje tvorbu ruských umělců; například určitý vliv Noční Hlídky
přiznává i jedna z nejúspěšnějších ruských hudebních skupin současnosti,
The Slot, která jako poctu původní knize složila píseň Nočnoj Dozor; ta se
posléze dostala na soundtrack filmu Denní Hlídka.
4. Charakteristika
Jiných
Hlavními postavami Hlídek jsou tzv. Jiní. Jedná se o rasu
nadřazenou lidem, ale zároveň žijící nepozorovaně vedle lidí. Každý Jiný je
schopný vstupovat do Šera, které lze popsat jako různé hladiny reality. Šero má
takových hladin celkem sedm. Ne každý Jiný je ale schopný vstupovat do všech
hladin. Jelikož Šero z toho, kdo do něj vstoupí, vysává energii, do
hlubších než třetích hladin mohou vstoupit pouze nejsilnější Jiní. Tím se
vytváří jakési kasty, od 1. až po 6. kategorii, kdy 1. kategorie je nejsilnější
a 6. nejslabší. Ti úplně nejsilnější Jiní mají pak označení „mimo kategorie“
nebo „Velcí“. Nejsilnější Jiný se nazývá Absolutní, často bývá také označován
jako mesiáš (jedním z těchto Absolutních Jiných byl i jistý Ješua, který
není nikým jiným než přejmenovaným Ježíšem).
Jiní se dělí na Světlé a Temné a část z nich se
sdružuje v Denní Hlídce (Temní) a Noční Hlídce (Světlí). Toto rozdělení vzniká
a řídí se Dohodou, která byla mezi oběma stranami uzavřena, aby udržela mír,
který je ale velmi vratký. Na dodržování Dohody pak dohlíží Inkvizice, která se
sice skládá z Temných i Světlých, ale její rozhodování je naprosto
nestranné.
I když se Jiní dále dělí na vědmy, čaroděje, vlkodlaky,
upíry atd., ve své podstatě jsou všichni formou energetických upírů – všichni
svou sílu získávají z lidských emocí, Světlí z kladných, Temní ze
záporných. Lidé jsou proti Jiným bezmocní, o jejich existenci netuší, tudíž
před nimi nemají žádnou obranu, a v příběhu vystupují pouze jako předmět
mocenských sporů mezi Jinými.
Světlí bojují za spokojenost lidí, jelikož pokud by se na
světě nenašel jediný člověk, který by byl nespokojený se svým životem, byli by
Temní vymýceni – neměli by na čem se přiživovat. Za tímto účelem Světlí
vytvářejí nejrůznější sociální experimenty, mezi které patřili například i
fašismus a komunismus. Tyto experimenty ale ještě ani jednou nepřinesly kýžený
výsledek. Navíc pokud se stane, že jedna ze stran příliš zesílí – jako např. v
knize Denní Hlídka Světlo – promění Šero jednoho z Jiných v tzv.
Zrcadlo. Zrcadlo není možné porazit, protože přebírá sílu toho, kdo na něj
útočí. Jakmile je rovnováha mezi oběma silami opět obnovena, Zrcadlo se
rozplyne.
Tato charakteristika je platná pro knihy i filmy. To,
v čem se liší, je děj a celková pointa příběhu. Toto téma bude více
rozebráno v kapitolách 5 a 6.
Už na první přečtení (ev. na první zhlédnutí
v případě filmu) je člověku jasné, že pod maskou Tmy a Světla se skrývá
rozdělení mnohem známější a bližší našemu nemytologickému světu – Světlí a
Temní nezastupují nikoho jiného než Sověty a Postsověty, a všichni dohromady
tvoří obraz politických sil dnešního Ruska.
4.a Světlí – staří
Rusové
Běžní operativní
pracovníci Noční Hlídky, tedy Světlí, mají hned několikero společných rysů –
téměř všichni bydlí v domech z brežněvských dob, stravují se
v levných bufetech, pracují v Údržbě veřejného osvětlení a jejich
kanceláře zrovna neoplývají pohodlím; výjimkami jsou Jiní první kategorie a
Jiní mimo kategorie, tedy nejvyšší představitelé Hlídky. Ti mají obvykle velké,
prostorné a bohatě vybavené kanceláře, i jejich bytové podmínky jsou na mnohem
lepší úrovni. O těchto nejvyšších a zároveň většinou nejstarších Jiných,
respektive o jejich záležitostech běžného dne, nemáme mnoho šancí dozvědět se
něco bližšího, jelikož zastupují onu „vyšší společnost“, která je těžce
poznatelná a uzavřená do úzkého kruhu. Pár drobností, které ukazují na jejich
důležitost, a nakolik jsou svázáni se světem běžných lidí, se ale přeci jen
dozvídáme. Například šéf moskevské Noční Hlídky, známý pod jménem Boris
Ignaťjevič nebo Geser, je bývalým náměstkem ministra vlády Sovětského svazu. Jeho
přítelkyně Olga je zase zodpovědná za nepodařený experiment s vládami
komunismu a fašismu, a v podstatě i za celou druhou světovou válku – za
což byla potrestána přeměnou v sovu. Ze svého trestu se vykoupila až
úspěšným iniciováním jiné Velké Světlé kouzelnice, Světlany Nazarovové, která
se má stát, a později skutečně stane, matkou nového Absolutního Jiného.
Z toho je patrné, že Světlí se svých plánů a snah o vytvoření ideálního
světa nikdy nevzdávají.
4.a Temní – Novorusové
Temní, ať už z těch nižších nebo vyšších kast, jsou
od Světlých rozeznatelní na první pohled. Oblékají se výstředně a draze, bydlí
v luxusních bytech, jezdí drahými západními auty. V tomto kontrastu
mezi silami Tmy a Světla se tak vedle boje dobra se zlem utváří ještě jiný
dojem – dojem boje sovětské minulosti se zástupci „Nového Ruska“, tedy
kapitalismem. Skutečné Novorusy lze charakterizovat jako zbohatlíky, kteří mají
dost peněz, ale stojí mimo elitní společnost, ať už kvůli nízkému vzdělání,
nezákonné minulosti nebo z jiného důvodu. To v podstatě platí i pro
Temné – Temní nižších kategorií si na živobytí přivydělávají všemožnými, ne
úplně legálními, kličkami; o Temných vyšších kategorií se toho ví ještě méně
než o jejich Světlých protějšcích, ale vyskytují se náznaky, že také vždy
balancovali na hraně zákona. Všichni Temní bez rozdílu pak milují bohatství –
ale ne všichni jsou schopní na něj dosáhnout.
Existuje ale výjimka, pro kterou ne vždy všechna zmíněná
poznávací znamení platí – tou výjimkou jsou upíři a vlkodlaci, nejnižší kasta
Temných. Tito Temní se málokdy vypracují na slušnou pracovní pozici, ať už
v rámci hierarchie zaměstnanců Hlídek nebo v běžném životě, a většina
Temných jimi pohrdá a považuje je za přízemní, jednoduchá stvoření.
V knihách je větší zájem věnován postavám upírů, jelikož sousedé hlavního
hrdiny jsou typickou upíří rodinou a jeden z nich, Kosťa, vstoupí ve
druhém díle do Denní Hlídky a jeho role v ději ještě více zesílí
v díle třetím. Všeobecně rolí upíra v Hlídkách se zabývá Irena
Antanasijevičová v článku Hlad, publikovaném ve sborníku Hlídka jako
symptom. V tomto článku vyslovuje názor, že hrdina se stává symbolem pouze
tehdy, obtiskne-li do něj autor lidské vlastnosti, ztělesňující konkrétní jev.
Upír v Hlídkách je jednou z nejnižších forem Jiného, je někým, kým
ostatní Jiní většinou opovrhují a nemají k němu žádnou úctu. Mezi
nadpřirozenými bytostmi světa Hlídek tak vytváří obraz trpícího Jiného. To
v čtenáři vyvolává soucit a pocit jakési paralely s vlastním životem
– i on musel vytrpět příkoří od nadřízených, musel se obětovat pro rodinu,
snažil se neopakovat chyby svých rodičů a tak dále. Jako v případě běžných
lidí, i v mytologickém světě Hlídek tato situace graduje k revoluci,
která je v knihách symbolizována Kosťou. Tento mladý upír využije možnosti
ze sebe pomocí zaklínadla učinit Absolutního Jiného; ne však pro svůj vlastní
prospěch nebo kvůli moci. Chce zaklínadlo použít i na další Jiné a hlavně na
lidi, kteří by se jeho působením změnili v Jiné, aby si všichni byli rovni a
nikdo už se tak nemohl nad nikoho povyšovat.
5. Hlídky jako knihy
Jak již bylo zmíněno v kapitole o Jiných, hlavním
motivem knihy je boj mezi Světlem a Tmou, které lze do jisté míry vnímat jako
boj mezi dobrem a zlem, i když je toto stanovisko neustále zpochybňováno. Knihy
se tak vyznačují značnou filozofičností, kdy jsou činy obou stran neustále
přehodnocovány a znovu posuzovány. Hlavní hrdina knihy, Světlý Jiný druhé
kategorie Anton Goroděckij, sám mnohokrát o činech Noční Hlídky, jejímž
aktivním členem je, pochybuje, v díle Šerá Hlídka dokonce i zvažuje úplný
odchod z Hlídky. Veškerá podstata těchto pochybností a neustálého
přehodnocování, jsou-li kroky vedoucích představitelů obou Hlídek skutečně tak
dobré (eventuelně zlé), jak se tváří, nebo jsou naopak jenom obyčejným
využíváním nejen lidstva, ale i některých Jiných, pro vlastní zájmy, je
v tom, že přístup Světlých a Temných se v některých ohledech ani moc
neliší. Tento fakt konstatuje např. Konstantin Krylov, ruský filozof a
politický aktivista: „Z takovéhoto dělení
přímo vyplývá jedna netriviální zvláštnost Světlých: ti se docela klidně mohou
živit i falešnou radostí, možná i narkomanským raušem, když není zbytí (odkaz
na scénu z poslední kapitoly Noční Hlídky, kde Anton sbírá všechny
možné druhy radostných energií – včetně opilecké euforie, pozn.). Což ovšem neznamená, že by se zabývali
narkodealerstvím. V takovém případě by bilance radosti a zoufalství jasně
vyznívala v jejich neprospěch. Ostatně Temní se do podobných ničemností ze
stejného důvodu nepouštějí také – ti nejsou ani tolik zainteresováni na
skutečných neštěstích, jako spíš na tom, aby se lidé nešťastní cítili (pozn.:
Světlí mají skutečně vrozené sklony ke lhaní, byť by to byla lež ušlechtilá
nebo z milosrdenství. Tvoří pro lidstvo zlatý sen a nezáleží na tom,
jak.). Zkrátka a dobře se to všechno
nakonec jeví tak, že je to obojí stejná ničemnost, jen pokaždé v jiné
omáčce.“[12] Světlým
se ale na druhou stranu nedá upřít několik vlastností, které z nich v konečné
bilanci přeci jen činí ty „dobré“ nebo přinejmenším „lepší“ – např. jejich
nenáročnost co se týče oblékání, majetku a bydlení. Ne ale proto, že by na
lepší neměli – skoro se zdá, jako kdyby jim jejich etika a estetika velely, aby
buržoazním způsobem života do jisté míry pohrdali.[13]
Jak již bylo nastíněno, boj Světla a Tmy, resp. jejích
zástupců ve formě Noční a Denní Hlídky, je metaforou „boje“ mezi sovětskou
minulostí a kapitalistickou současností Ruska. Neodráží ale konkrétní události
nebo osoby, pouze tvoří obraz, jak celý tento transformační proces vnímá
obyčejný člověk, neboť právě na něj dopadá veškerá tíha dění nejen v jeho
státě, ale i ve světě za hranicemi. Sovětský svaz a kapitalismus nemohou
koexistovat na jednom místě, protože mají tendence se navzájem požírat, zároveň
ale jedno nemůže existovat bez druhého. V nové politické špičce,
ustanovené po roce 1991, figurovalo pouze pár lidí (Solženicyn uvádí pět nebo
šest), kteří byli předtím známí z politického odboje. Většina ostatních
přišla do vysoké politiky z komunistických akademií, z představenstev
komunistických novin a časopisů, někteří dokonce i z ústředního výboru
KSSS. Došlo tak k jakési fúzi dvou rozdílných směrů, které sice jdou
navzájem proti sobě, ale navzájem se potřebují. Přesně toto je obraz, který nám
boj Světla a Tmy nabízí.
Vzhledem k hluboké ekonomické krizi, která Rusko
v devadesátých letech zasáhla, došlo k situaci, kdy už čtyři roky po
pádu SSSR lidé požadovali návrat komunismu, jelikož v jejich očích pro ně
kapitalismus přinesl pouze rozkrádání státního majetku, ožebračování venkova a
likvidaci střední třídy. S blížícími se prezidentskými volbami tak reálně
hrozil návrat komunistického představitele do vysoké politiky. Tento vývoj
situace ale nakonec zvrátilo spolčení bankéřů s podporou USA. Filozof
Michail Ryklin míní: „Přísně vzato jsem
autorům (filmů i knihy, pozn.)
vděčen, že nám poskytli možnost na vlastní oči uvidět podvědomí těch, kdož se
pokoušejí formovat naše vědomí, odhalovat naše skryté motivy a tajná přání.
Pochopil jsem, jaké nás chce mít Velký bratr…“[14] Naráží tím na fakt, že ve světě Hlídek jsou
to právě Jiní, nepoznatelná rasa vyvolených, kdo uvádí v chod důležité
historické události a rozhoduje o osudu lidí, aniž by si lidé jejich aktivit
povšimli nebo měli důkaz o jejich existenci – pouze někteří citlivější jedinci
dokážou jejich přítomnost vytušit. Lidstvo veškeré záměry Jiných přijímá, aniž
by si uvědomilo, že mu byly uměle vnuceny. Kniha tak vytváří model „experimentu
s člověkem“, čímž se nabízí další z paralel se skutečným světem –
téma, že obrat ke kapitalismu byl také jedním velkým experimentem, zpracoval
např. Robert Service ve své knize Rusko, experiment s jedním národem.
Dokonalý obraz ale nedokáže vytvořit jenom metafora
obecně známých věcí jako je politická a ekonomická situace státu a její dopady
na obyvatelstvo. Onen propracovaný obraz, pro který jsou Hlídky obdivované,
vytváří i obdivuhodná hra s detaily. Že se Lukjaněnko zaměřuje i na ty
nejmenší, a přesto běžné zážitky, na které může ruský člověk narazit dnes a
denně, je patrné už z otvírací scény Noční Hlídky, kdy hlavní hrdina Anton
konstatuje: „Proběhl jsem podél výkladů,
zavalených padělanou gželskou keramikou a stejně nepravými značkovými
potravinami. Ulicí se hnala auta a občas prošel nějaký pozdní chodec. Což byl
taky padělek, taky iluze, jedna z mála faset světa, které jsou lidé schopni
vnímat. Ještě že nejsem člověk.“[15]
To přímo koresponduje s postřehy zmíněnými v kapitole 2. Další
příklad zařazování malých postřehů, dotvářejících obraz, se dá najít jen o pár
stránek dál: „Jeho hlas byl najednou
stejně věcný jako jeho tvář. Z lidského pohledu mu mohlo být kolem čtyřicítky a
patřit mohl k oné pranepatrné vrstvě středních podnikatelů, do níž s takovou
oblibou vkládá své naděje vláda.“[16]
Ve stejném duchu se pak nese nejen celá kniha, ale i celá série. Je důvod se
domnívat, že právě toto učinilo v Rusku knihu takovým kultem – pod
slušivým a napínavým nánosem mytologického příběhu mají lidé možnost rozpoznat
sami sebe a své každodenní zážitky a postřehy.
6. Hlídky jako filmy
Ve srovnání s knihami jsou filmy mnohem akčnější a
přímočařejší. Přímočařejší ve smyslu toho, že autoři dopředu avizovali, že
jejich zpracování má být ruskou odpovědí na americké akční velkofilmy, a že
spíše než reakce publika chtějí vidět, k jaké straně se přikloní, jestli
ke Světlu, nebo k Tmě – tedy k Sovětům nebo Postsovětům. Rovněž
prohlásili, že film má být pokusem vystavět obraz podvědomí postsovětského
člověka let 1992 – 2006, který ze světa všeobecného nedostatku přeskočil „do světa hojnosti, od společnosti
nedostavěné babylonské věže do společnosti s nehotovou elitou“.[17]
Filmy odráží celá devadesátá léta. Snaží se vyrovnat Hollywoodu, ale zároveň
tlačí tvůrce do nostalgie po úspěších sovětského filmu, kterou lze postřehnout
např. už v obsazení postavy Gesera, kterého hraje Vladimir Meňšov, jeden
z nejúspěšnějších sovětských režisérů a herců, držitel Oscara za film
Moskva slzám nevěří. Stejně jako v případě jiných vrcholných představitelů
sovětského filmu, i jeho kariéra prošla krizí po rozpadu SSSR.
Ve filmu Denní Hlídka se Světlí v roce 1941 vydávají
do Tamerlánova mauzolea hledat Křídu osudu, protože doufají, že budou moci
přepsat dějiny a zabránit hrozící válce s Německem a jeho spojenci. Jsou
ale upozorněni, že otevřením hrobky válku naopak rozpoutají. Křídu se nalézt
nepodařilo a SSSR se tak dostal do ozbrojeného konfliktu. Světlí a Temní i se
svojí Dohodou ale válku i poválečná léta přečkali bez jakýchkoliv změn, což lze
vykládat jako metaforu na tajný svazek fašismu a demokracie, a vlastně i všech
politických změn, které svět ve dvacátém století postihly.
Základem filmů jsou dva obrazy – obraz s okázalou
efektností a obraz sovětský. Oba tyto obrazy odrážejí totéž – co se stalo
s ruskou společností po zániku Sovětského svazu. Hlavní linkou
v těchto obrazech je pak tma, zlo a třpyt. Lidi obklopuje dekadence,
velkolepost, peníze i strach. Vedle toho cokoliv, co souvisí s Noční
hlídkou a Světlými, působí sovětsky. Což nutně neznamená zastarale, v módě
i technice se Světlí vyznají a umí konkurovat „západním“ Temným. „Sovětskost“
Světlých je ve filmech schválně hodně zdůrazňována – jejich oblečení, jaké
technologie používají, v jakém pracují prostředí, jak vypadá jejich šéf
atd., to všechno vytváří poznávací znamení a jistou značku.
Oba filmy zhmotňují logiku nemožnosti etické volby a
konání. Vědomí možná říká, že svět je nějak uspořádán a že se lze rozhodovat
podle tohoto jediného pravého řádu, ale ve skutečnosti svět už jen svojí
samotnou existencí produkuje nemožnost a neschopnost etického činu. To
koresponduje s hlavní myšlenkou knižní série – tedy že Tma a Světlo
k sobě mají velmi blízko a stejně blízké jsou i jejich cíle, proto je
tolik obtížné rozeznat to dobré od toho zlého. Obě strany usilují a vždy
usilovaly o pokoření té druhé prostřednictvím lidí. Jiné jsou pouze prostředky,
kterými se svých cílů snaží dosáhnout.
Z pohledu čtení filmu, základními komponenty obou
filmů jsou mainstreamový obsah, zdůrazňující mytologii s kořeny
v minulosti a ovlivňující přítomnost, estetika reklamních klipů a
postmoderní ironická hra s citacemi z mainstreamových i
alternativních předloh.[18]
Např. se filmy vyznačují jistou prkenností projevů (nejmarkantnější je to
v Denní Hlídce), což může naznačovat, že se Timur Bekmambetov, režisér
Noční i Denní Hlídky, inspiroval u Vesmírné Oddysey Stanleyho Kubricka, a
zdůrazňuje neschopnost lidí blízké budoucnosti komunikovat. Jako další příklad
lze uvést scénu z Denní Hlídky, odehrávající se na Výstavišti úspěchů
národního hospodářství. Vadim Agapov: „Jistě
si vzpomeneme, že nejdůležitější pasáže se odehrávají na Výstavě úspěchů
národního hospodářství. Přesněji řečeno ne přímo na výstavišti, ale
v prostoru mezi ním a stejnojmennou stanicí metra, zastavěném
nejrůznějšími stánky a krámky. … Je to prostor nabitý vypjatými významy:
Výstavní komplex, který byl kdysi výkladní skříní celého sovětského národního
hospodářství, se v nové době mění v panoptikum znehybněných fantasmat
masového nevědomí. … Ironie je jistě i v tom, že reálně se s úspěchy
technického pokroku, určenými lidu, vesele obchoduje na jakémsi smetišti
výstavního komplexu, tedy ve stáncích kolem stanice metra.“[19]
Z filmů je také silně cítit jistá protiamerická
tendence, která je v knihách pouze podružná a ne tolik postřehnutelná. Jak
již bylo zmíněno, autoři chtěli prostřednictvím Hlídek navázat na úspěchy
sovětských filmů a dokázat, že moderní ruská kinematografie se dokáže té
hollywoodské bez problémů vyrovnat. „Štulce“ vůči USA se vzhledem k tomu,
že Hlídky, jak již víme, reagují na politické změny na přelomu tisíciletí, do
nichž USA citelnou měrou zasahovaly, daly očekávat.
7. Závěr
Krize, která Rusko v devadesátých letech zasáhla, a
jejíž následky přetrvaly i do nového milénia, byla natolik hluboká a ničivá, že
na ni cítila potřebu reagovat inteligence napříč celým Ruskem a ze všech zájmových
kruhů. Jedním z řad těchto vzdělanců byl i Sergej Lukjaněnko. Nejen díky
své lékařské praxi – původním povoláním je psychiatr – si byl vědom, jak těžko
se s novou a závažnou situací Rusko vypořádává. Všeobecné povědomí o
nekalých praktikách oligarchie a ruské vlády, která se podle mínění veřejnosti,
jak je vidět z rozhovorů, jež vedl Solženicyn s obyvateli všech
možných částí Ruska, naprosto přestala zajímat nejen o Rusy, žijící mimo ruské
území, a kteří se rozpadem SSSR náhle ocitli v cizím prostředí cizích
států, ale i o běžného ruského občana, a o vytvoření jakéhosi zvláštního svazku
mezi bývalými komunisty a nově nastoupivším kapitalismem dalo vzniknout knižní
a posléze i filmové sérii, která více či méně skrytě reflektuje, co se
v ruské společnosti devadesátých let událo a jaké následky to má do
dnešních dní.
[1]
Satter, David. Tma na úsvitu; Vzestup ruského zločineckého
státu. Praha: Ideál, 2008, s.
[2] Štáhlavský,
David. Rusko mezi řádky. Praha:
Radioservis, 2000, s. 105.
[3]
Solženicyn, Alexandr. Rusko v troskách. Praha: Rybka
publishers a Práh, 1999, s. 120.
[4]
Viz 3.
[5]
viz 2, s. 22.
[6]
Dondurej, Daniil.
Vyprojektováno jako dům. In: In: Hlídka
jako symptom: kulturologický sborník. Praha: Argon, 2009, s. 94.
[7]
Viz 4.
[8]
viz 2, s. 121 – 122.
[9]
viz 3, s. 25 - 26.
[10]
[online]
2012 [cit. 4. dubna 2012]. Dostupné z: http://www.spisovatele.cz/sergej-lukjanenko.
[11]
Golubovičová, Xenia. Ground
Zero. In: Hlídka jako symptom:
kulturologický sborník. Praha: Argon, 2009, s. 78.
[12]
Krylov, Konstantin. Vyznat
se v šeru. In: Hlídka jako symptom,
kulturologický sborník. Praha: Argo, 2009, s. 120.
[13]
Viz 12.
[14]
Alčuková, Anna. Ryklin,
Michail. Hollywood naruby aneb jak se rozkmotřil Boris Ivanovič s Ivanem
Nikiforovičem. In: Hlídka jako symptom,
kulturologický sborník. Praha: Argo, 2009, s. 48.
[15]
Lukjaněnko, Sergej. Noční Hlídka. Praha: Triton a Argo,
2005, s. 26.
[16]
Viz 15, s. 32.
[17]
Agapov, Vadim. Křídlo osudu
a šero v pojmenováních. In: Hlídka
jako symptom, kulturologický sborník. Praha: Argo, 2009, s. 35 – 36.
[18]
Viz 15.
[19]
Viz 15, s. 34 – 35.
Thanks for the kind comment <3 The Slot are truly an incredible band. I'd like to interview them some day.
OdpovědětVymazatPlease leave me the link to your fansite! I'd love to see it!
PRETTY IN BLACK