pátek 10. června 2016

Proč jsem nešla na doktorské studium

Státnice jsou buď v plném proudu nebo se kvapem blíží. Dnes jsou to přesně tři roky od mých bakalářských státnic a rok od obhajoby magisterské diplomové práce (samotné státnice přišly o dva dny později). Můžu zcela upřímně říct, že už nikdy v životě nic takového zažít nechci, protože zejména poslední státnice mě stály zdraví fyzické a málem i psychické. Samozřejmě to není ten hlavní důvod, proč jsem se už s předstihem rozhodla, že na PhD. kašlu, ale je to taková třešinka na dortu.
Hned několik mých kamarádek se za pár dní ke státnicím chystá nebo je mají v plánu na září. Ten rok, který uplynul od těch mých, docela otupil ostny a nechal mě zapomenout na to špatné, takže jsem si začala myslet, že jsem vlastně docela přeháněla. Skrz tyhle holky ale vidím, že jsem nic nepřeháněla. Na doktorské studium by mě nedostali ani párem volů. Teda, ne že by to nikdo nezkoušel - vlastně mě k tomu nemálo lidí přemlouvalo a někteří stále přemlouvají. Nejčastěji skloňovaný důvod je "vždyť ty na to máš, jsi kritická a chytrá, umíš přemýšlet, hrozně by ses na to hodila" a - falešnou skromnost stranou - možná na tom i něco bude. V mém oboru je sice milion lidí, kteří to umí mnohem lépe než já, ale zase nepodceňuju sama sebe. Myslím si, že tu kapacitu na to mám, a kdybych se kousla, dokážu doktorské studium absolvovat. Když to shrnu - mám na to intelekt, ale nemám na to nervy.
Především nemám nervy na dohadování se s lidmi, k nimž nemám tak docela úctu - a že by se jich mezi našimi doktorandy pár našlo. Řekla bych, že jich je pár i mezi přednášejícími, ale tam by to byla přece jen trochu silná slova. V jejich případě mě spíš neuvěřitelně vytáčí naprosto suverénní zneužívání pozice, jakou vůči nám mají. Jenom v našem ročníku jsou nejméně dva lidé, kteří jsou s ukončením studia biti za chyby, které si sami nezpůsobili. Prostě se měnila struktura studia a když se kácí les, létají třísky... Dále že si přednášející s ledovým klidem nedodržují termíny, a co považuji za úplný vrchol - chování některých vedoucích prací k vlastním studentům. Sama bych mohla vyprávět hořce vtipné historky o tom, jak mě moje vedoucí vystresovala úplně pro nic, jak jednoznačný průběh měla moje obhajoba, nejnověji bych mohla navrch přihodit historku o kamarádce, jejíž vedoucí její práci četl poprvé až při psaní posudku (!!!) - a ten posudek jí mimochodem doteď ani nedal (!!!!!).
Zkrátka si nechci zkazit svoje nadšení z předmětu studia tím, že budu řešit termíny, nedodržování termínů, lidskou hloupost a nevraživost. Jsem pryč, je to za mnou a já nemůžu být šťastnější.

6 komentářů:

  1. Úplně tě chápu, taky do toho nechci jít kvůli nervům, i když objektivně bych se na to asi hodila. Některé historky jsou hrozné... a nejen u doktorandů. Teď se ke mně dostalo, jak Foletti rozmlouvá svým studentům vztah, aby měli čas na práci...
    A u koho jsi psala?
    Žena oděná Měsícem

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tenhle drb mě ani nepřekvapuje, po tom všem, co už jsem zaslechla.:D Já jsem se svojí rolí nezaujatého občasného navštěvovatele přednášek spokojená, protože co občas slýchám od kamarádky by pro mě osobně bylo dost přes čáru. Ale zase jí to nevadí, takže ta tolerance je asi hodně individuální.
      No, já schválně nechci uvádět jména, už párkrát se mi stalo, že se moje články dostaly tam, kam jsem rozhodně nechtěla, aby se dostaly... Ale můžeš si mě najít na ISu a uvidíš.:D I když v tomhle případě to není nic nového, o mé vedoucí se obecně říkají nepěkné věci.

      Vymazat
    2. Problém je, že neznám jméno a příjmení vlastně :D
      A o Folettim jsem taky slyšela horší věci, třeba že spí se studentkama, jsem zvědavá, jestli mi to někdy někdo potvrdí nebo vyvrátí :D

      Vymazat
    3. :D A jo. Ale psala jsem ti párkrát na FB, naposledy pod statusem o tvém pobytu v nemocnici, jak jsme řešily tvojí "spolubydlící".:D

      No, drby jsou dost děsná věc... A u nás na oboru ještě kolujou dost zajímavým způsobem, respektive podle zvláštní logiky.:D Nicméně jeden opravdu hezký vyučující z TIMka nám jednou říkal, jestli máme ponětí, jak těžký je to pro průměrného chlapa učit plnou třídu holek, z nichž půlka se s ním pokouší příležitostně flirtovat.:D

      Vymazat
    4. Tak to jsi ty :D A no o ní jsem taky neslyšela moc hezkých věcí...

      A jinak tohle úplně chápu, občas to musí mít těžký :D

      Vymazat
    5. Jsem to já.:D Já je můžu víceméně jenom potvrdit, nejdřív mi vyhrožovala, že mě nepustí k obhajobě, a když jsem se jí těsně před termínem ptala, jestli teda můžu odevzdat nebo ne, tak mi bylo řečeno, že to nestihla přečíst, ale ať to klidně odevzdám... A o obhajobě radši mlčím.:D

      Vymazat