sobota 15. dubna 2017

Ach má misofonie...

Nenapadá mě, jak kloudně tenhle článek začít, aniž bych zněla jako hypochondr, kterému nic vážného není, a tak si něco musí vymyslet. Ale já uznávám, že mi opravdu nic není, ve skutečnosti je to tak strašná prkotina, že jsem dlouho zvažovala, jestli tenhle článek vůbec psát.:D Ale nakonec jsem si říkala, proč ne. Už jsem psala i o větších blbostech. Třeba se v tom někdo pozná, třeba se někdo zasměje nebo poučí... A pro mě je to takový drobný příběh o tom, jak je skvělé, když zjistíte, že nejste psychopat.
Co to vlastně misofonie je? Ve zkratce přecitlivělost na určité zvuky, nezávisle na tom, jak hlasitě jsou dané zvuky vyluzovány. Ona přecitlivělost se pak může projevovat například výbuchy vzteku nebo naopak úzkostmi, zkrátka napětím, které se poměrně často manifestuje i navenek (ono se blbě udržuje pod pokličkou, když jste vytočení na maximum). Ve vyhrocených případech může dokonce vést k slovnímu nebo fyzickému napadení toho, kdo daný zvuk vyluzuje.
Někomu, kdo podobný stav nikdy nezažil, se asi teď bude z mé strany špatně vysvětlovat, jak velká úleva byla si před lety tenhle popis přečíst. Protože už skutečně od malička jsem měla jeden problém - nenáviděla jsem, když si někdo prozpěvoval nebo hvízdal. Nenáviděla je slabé slovo. Vytáčelo mě to tak strašlivým způsobem, že jsem byla schopná hystericky řvát na mojí jinak milovanou maminku, ať toho okamžitě nechá. Přitom když mi zpívala ukolébavky, tak mi to nevadilo, naopak jsem to měla ráda. Ale jakmile si třeba pobrukovala u vaření nebo uklízení, chytal mě amok. Hvízdání bylo ještě o stupeň horší.
Samozřejmě, jak jsem rostla, došlo mi, že není úplně normální ječet na lidi jenom proto, že si dovolují mít dobrou náladu a dávají to najevo zpěvem nebo hvízdáním. Začala jsem tedy zuby nehty bojovat s těmi agresivními slovními projevy, což bohužel neznamenalo, že bych se vnitřně nějak uklidnila - takže jsem prostě začala ze společnosti lidí odcházet, protože ten vztek se zkrátka velmi špatně ovládal. A to jsem jinak velmi mírumilovný člověk. Ale ani tohle nebylo ideální řešení. Nezbylo zkrátka než si postupně vsugerovávat, že je chyba ve mě, nikoliv v okolí, a zkrátka držet své emoce na uzdě. Což se snadno řekne, ale sakra, těžké to tedy bylo...:D
Naštěstí se mi to nakonec podařilo zvládnout svépomocí, a velmi mi pomohl právě objev toho, že něco jako misofonie existuje a že to bylo popsané. Najednou tahle moje slabost měla jméno a to bylo, jako kdyby se jí značná část vytratila. Dodnes mě zpívání a hvízdání vytáčí, ale už to umím podstatně lépe snášet, i když pořád ne dlouhodobě. Mám například jednu kamarádku, která si pobrukuje snad neustále, a pro moje nervy je to peklo zejména, když si pobrukuje ve chvíli, kdy jí něco říkám. Obvykle to řeším tak, že se jí okamžitě začnu vyptávat třeba i na úplné blbosti, zkrátka jenom abych jí donutila mluvit a přestat zpívat. A opět určitě zním, jak když jsem objevila Ameriku, co se slušného vychování týče, ale vidím tam zkrátka veliký posun od té hysterčící malé holky, a tak trochu jsem za to na sebe i pyšná, že se mi povedlo stáhnout svojí citlivost na úroveň, která je pro mě i okolí prakticky bez problémů snesitelná.

6 komentářů:

  1. Velmi poučný článek. Já jsem vůbec neměl tušení že něco takového je. A ani si nemyslím, že je to něco špatného. Navíc v dnešní době, těch různých přecitlivělostí je mezi lidmi hodně. Možná že i já nějakou trpím, i když jsem to nikdy nezjišťoval. A musím ocenit i to, že už tu přecitlivělost umíš krásně ovládat. To chtělo určitě hodně cviku a trpělivosti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, s misofonií je nejhorší právě ta fáze naučit se ovládat. Jak píšu, ono se to špatně vysvětluje, ale ten příšerný vztek, který do mě vždycky vjede, když někdo začne třeba pískat, je strašný, tak se nedokážu vytočit ani u F1 a to je co říct.:D

      Vymazat
  2. Tyjo, jsem netušila, že tohle existuje. Ale upřímně mi to nepřijde zas tak divné. Můj přítel je zas přecitlivělý hmatově a dělá mu děsný problém se dotknout mouky, křídy, vaty... a vždycky z toho má záchvat zoufalství:D Takže já myslím, že podobné přecitlivělosti budou mnohem přirozenější, než to vypadá :) Ale je super, že s tím nějk pracuješ :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky a přítelovi upřímnou soustrast.:D Pro mě je ta nejhorší stránka věci asi to, že spousta lidí chápe, že člověk může být na něco citlivý, ale už nechápe ten zoufalý stav, kdy má člověk chuť rozbít tomu druhému hlavu šutrem jenom proto, aby přestal s něčím naprosto běžným. Já mám ještě štěstí, že jsem citlivá na věci, které nemám šanci až tak často slyšet, ale misofonie se nejčastěji projevuje ve vnímání žvýkání, polykání, dokonce někdy i dýchání, to pak musí být teprve peklo...:D

      Vymazat
  3. Objevila jsem se tady na blogu zcela náhodou, skrze tvůj druhý blog o The Slot... klikla jsem náhodou na rubriku "mé tři já" a hned jako první na mě vyskočí "Ach má misofonie" .. Abych to vysvětlila, také trpím misofonií. Dřív jsem to nebrala jako nemoc, ale pak se to zhoršilo a já narazila na článek právě o misofonii.
    Řeknu ti, je peklo s tím žít :D Ale doufám, že se mi to podaří zmírnit.

    Přidávám i odkaz na můj blog. Kdyby jsi chtěla nějak navázat kontakt :D
    http://dreams-of-eves-wings.blog.cz/1901/misofonie-nesnasenlivost-vuci-zvukum

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kopíruju sem odpověď, kterou jsem ti napsala i na blog, aby to nevypadalo, že nereaguju.:D Reaguju, jenom s trochu delším zpožděním.:D

      Mě osobně přijde, že ta nemoc má výkyvy, asi to dost záleží na tom, v jaké pohodě či nepohodě zrovna jsem celkově. Někdy se mi tu iritovatelnost daří docela držet na uzdě, jindy je to fakt peklo. Poslední dobou mě hodně trápí to, že i když jsem kolegům v práci několikrát řekla, co to misofonie je a slušně je poprosila, jestli by přede mnou zkusili nezpívat si nebo nepískat (aneb co bych dala za to, kdyby mě iritovalo mlaskání, to je aspoň zvuk, u kterého dost lidí chápe, že je rozčilující), tak to vůbec nedodržují a už se je i bojím upozornit, protože mi z jejich strany bylo naznačeno, že nemůžou nonstop myslet na to, že jsem vyšinutá.

      Vymazat