pondělí 17. října 2016

Mé nejoblíbenější české pohádky

Původně jsem si říkala "Néé, Dex, nech to být, budeš za magora, ještě není ani listopad"... Ale víte co, kašlat na to! :D Za dva měsíce a jeden týden přesně to vypukne, a na mě zkrátka vždy touto dobou sedá takové to první nadšení (dnes jsem si například řekla, že peníze budou a my nebudem a tímto považuji hon na letošní dárky za zahájený). Takže tady vám tímto představuji první letošní článek, který by se dal zařadit do kategorie Vánoční. Moje nejoblíbenější pohádky, na které se samozřejmě ráda podívám i jindy než o Vánocích, ale stejně se snažím si je moc neokoukat, abych z nich na konci roku měla ten správný požitek.:)

Anděl Páně
Nemohla jsem začít žádnou jinou. Žebříček nejoblíbenějších pohádek se u mě zkrátka dělí na dobu před Andělem a po Andělovi. I když je v ději spousta menších i větších nepřesností, přesto považuji Anděla Páně za jednu z vůbec nejlepších pohádek. A trochu se bojím letošního pokračování, ale řekli jsme si s kamarádkou, že budeme odvážné holky a riskneme předvánoční výpravu do kina.
Čím je vlastně Anděl Páně tak speciální? Asi tím nádherným vykreslením nebe a země, laskavým humorem a taky tím, že téměř žádná z postav není vyloženě kladná (říkám téměř, ne žádná :D), v čemž vidím trochu hlubší poselství o tom, že nikdo nejsme dokonalý, ale nikdy není pozdě v sobě to své dobré jádro objevit. No a že je ústřední melodie v podstatě o konec okleštěná Adeste Fideles, moje nejoblíbenější vánoční skladba vůbec, to je jenom třešnička na dortu.:)


Byl Jednou Jeden Král
Z novější tvorby skočíme rovnou do hluboké minulosti. Jedna z pohádek, na kterých jsem vyrůstala, a na rozdíl od těch ostatních jsem byla schopná dokoukat jí do konce.:D (U Zlatovlásky jsem měla problém s tím, že jsem se bála konce, jak zlý král zemře... Ale proč jsem nebyla schopná dokoukat S Čerty Nejsou Žerty, to je mi záhadou.) Velkým bonusem je zde pro mě Terezie Brzková, která mi svým vnitřním světlem hrozně připomíná mojí babičku. Nejkrásnější je pak pro mě moment, kdy pronáší jednu z mých vůbec nejoblíbenějších filmových vět: "V dobrém srdci je dost místa pro všechny lidi dobré vůle."



Malá Mořská Víla
Při sestavování tohohle žebříčku si uvědomuju, že mám nějakou zvláštní slabost pro smutné až temné pohádky. Kdybych sem měla psát doopravdy všechny oblíbené, byl by tenhle seznam neúměrně dlouhý a také bohatší o Třetího Prince a Sedmero Krkavců - ne těch nových s Issovou, ale těch starých z roku 1993. Jelikož se jej ale snažím co nejvíce zkrátit, zastupuje zde tuto kategorii pohádek právě Malá Mořská Víla. Poetická, vizuálně krásná a zajímavá... A obsazení sester Šafránkových bylo také trefou do černého.





Dvanáct Měsíčků
Zpět do kategorie nových pohádek. Když jsem Dvanáct Měsíčků viděla poprvé, byla jsem dost zděšená a měla co dělat, abych vydržela do konce. Nevím, jak se to později stalo, ale po pár letech jsem jim najednou přišla na chuť. Smířila jsem se s tím, že je celá pohádka až přebujele stylizovaná do Mrazíka, že téměř všichni herci přehrávají a triky jsou takové klasicky české ve špatném slova smyslu a i přes tohle všechno jsem si našla oblíbené momenty. Jako třeba Radka Brzobohatého coby nejstaršího měsíce, který to opravdu chudák nemá s ostatními lehké, šílenou dvojici Žilková - Korolová (hlavně druhá jmenovaná se do toho teda položila ve velkém :D) nebo tu nádhernou ústřední písničku.


Zkřížené Meče
Opravdu málo známá a nedoceněná pohádka. Asi proto, že nebyla filmová a v televizi neměla žádnou okázalou premiéru. Devadesátá léta a chudá výprava z ní sice s přibývajícími léty trčí čím dál víc, ale jestli máte rádi pohádky se sebevědomými, emancipovanými hrdinkami, tak je tohle pohádka přesně pro vás. Hlavní hrdinka je důvod, proč už spoustu let (a nepouští mě to) chci pojmenovat svojí dceru, pokud nějakou budu mít, Alexandra.:D Zkřížené Meče mají ještě další dvě pokračování, ale ta už kvalitou (především scénáře, protože ostatní věci se nikam extra neposunuly) prvnímu dílu zdaleka nestačí a tak ani není nutné je vidět.

3 komentáře:

  1. Já jsem svůj hon za dárky zahájil už včera. :D A nemyslím si, že by pár dní před listopadem, byl článek s Vánoční tématikou špatně načasovaný. Začnu tím, že ani jednu z těchto pohádek jsem neviděl. Takže o nich vlastně nemůžu nic napsat. A určitě to neznamená že by se mi nelíbily. Ale, třeba zrovna ten Anděl páně šel jednou přímo na štědrý večer. Jenže to myslím bylo zrovna v době kdy jsme večeřeli. Ústřední písnička z Dvanácti měsíčků je absolutně skvělá. Skutečným překvapením je pro mě ale Malá mořská víla. Já jsem vůbec netušil že existuje nějaká česká verze. Nevím jak je to možné, ale prostě mě to vždy nějak minulo. Nebo jestli jsem v TV programu viděl ten název a dál už nečetl, protože jsem to automaticky považoval za zahraniční pohádku. Opravdu nevím. Já vlastně ani úplně oblíbenou českou pohádku asi nemám. Asi S čerty nejsou žerty. Hrozně mě zklamali Tři bratři. Výborní herci, pěkné písničky, dobrý trailer. Ale já mám prostě pocit že se z toho dalo vytěžit víc, čekal jsem že to bude... prostě mnohem lepší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě překvapuje, že opravdu ani jednu z těhle pohádek jsi neviděl! Tak kdyby jsi chtěl letos dohnat mezery, tak třeba Anděla Páně dávají pravidelně každý rok 23. 12. od osmi na ČT1. Když ČT před lety rušila kvůli smrti Havla kompletně celý předvánoční program, tak Anděl Páně byl jediný, který se do programu vrátil, protože se v ČT sešlo tak obrovské množství naštvaných mailů a dopisů, že ho na poslední chvíli zařadili.:D Malá mořská víla má pro mě kouzlo především v tom, jak krásně se autorům podařilo vykreslit podvodní svět - na to, že neměli k dispozici žádné pořádnější triky, to vypadá nádherně přirozeně. A taky v tom, že má původní smutný konec, tohle je jediná pohádka, ke které mi ten smutný konec prostě pasuje.:)
      Tři bratry jsem neviděla, dali jsme přednost pohádce na ČT, jako každý rok, a podle zděšených ohlasů soudím, že jsme udělali dobře, protože se skutečně nenašel ani jeden člověk, kterého by ta pohádka nezklamala...

      Vymazat
    2. Vážně neviděl! No ono to možná bude malinko tím že třeba loni 23.12. v osm už jsem měl za sebou dvě hodiny z noční směny. Takže to se pak na pohádky kouká špatně. :( Na Byl jednou jeden král, jsem se možná jako malý díval v televizi. Jenže to bylo v době kdy se mi mnohem víc líbily animované pohádky než hrané. Nicméně na toho Anděla Páně se tedy letos zaměřím a zkusím se na něj podívat. A jéje smutný konec, tak to byl možná malinko i osud že jsem ještě tu Malou mořskou vílu neviděl. Já totiž smutné konce, hrozně nemám rád. Musím se přiznat, že v tomhle ohledu jsem hrozně moc komerční a mám rád ty šťastné konce. Navíc o Vánocích bývám vždy dost naměko, a ten smutný konec by mi asi neprospěl.

      Když se podíváš na trailer na Tři bratry, tak vidíš že by to mohla být krásná velká výpravná pohádka. Protože ti herci a prostě všechno k sobě ladí. Ale jako celek to prostě zoufale nefunguje, navíc mi to přišlo hrozné krátké. Tady je obrovský nevyužitý potenciál. Podle mně režie a scénář. Tam jsou ty největší chyby. V tom předchozím komentáři, jsem to zapomněl zmínit, ale jestli je česká pohádka na kterou se těším je Tajemství staré bambitky. A těším se na ni proto, že ji mám stáhnutou ale ještě jsem ji neviděl. :) Slyšel jsem ale ty písničky a byli dobré.

      Vymazat