čtvrtek 16. ledna 2014

I z natažených svalů může mít člověk ponaučení

K dnešnímu článku "ze života" mě inspiroval poslední hejt na tisícovce ohledně důchodců v MHD, respektive jejich cpaní se ke dveřím dvě zastávky předem. Samozřejmě, jako u všech příspěvků na toto téma se rozhořela debata mezi dvěma tábory, v níž první tábor souhlasně přikyvoval a občas si ještě trochu přisadil, a druhý tábor prvnímu táboru vysvětloval, jak je tenhle hejt zbytečný, protože když se někdo pohybuje pomalu, tak se prostě pohybuje pomalu a strach z nestihnutí výstupu je pochopitelný.
Nehodlám k této diskuzi už nijak přispívat, ale vzpomněla jsem si na jeden zážitek z léta, kdy jsem si uvědomila, že ke starým nebo viditelně nemocným lidem se aspoň ta jedna část lidí chová ohleduplně a tolerantně, ale někdo, komu viditelně nic není, si připadá jako zchromlý zajíc, kterého hodili mezi smečku pekelně nasraných vlků. Stalo se mi totiž to, že jsem v létě absolvovala jedno trochu náročnější cvičení, podcenila situaci, a natáhla si oba stehenní svaly. Klasický pohyb dopředu jsem zvládala v jakž takž přijatelném tempu, ale cokoliv jiného mi činilo, zejména první dva tři dny, neuvěřitelné potíže - každý sebemenší schod byl zkrátka překážka, k jejímuž zdolání jsem potřebovala trochu času, pokud byl větší, potřebovala jsem se někdy i opřít. A co čert nechtěl, zrovna v té době jsem potřebovala odjet od našich do Brna, protože jsem se stěhovala a potřebovala jsem si už první věci odvézt na nový byt. Do Brna jsem tedy navíc dorazila s krosnou, která mi to všechno úplně neulehčovala. Stačilo mi strávit jeden den ve městě a měla jsem chuť zavřít se s pláčem doma a nevystrčit nos, dokud nebudu v pořádku. Mladá holka bez viditelného zranění a vleče se jako slimejš? A z toho autobusu vystupuje jako proč tak dlouho?! V MHD mě v jednom extrémním případě na férovku prostě dav za mnou vystrčil ven. Kolik jsem musela za ten den snést nasraných pohledů a zlostných odfrknutí, abych opravdu si uvědomila
, jak hrozně jsem nemožná, to by ani nemělo smysl počítat. Naštěstí druhý den už to bylo o něco lepší, takže jsem nemusela zůstávat zavřená doma, ale to stěhování stejně nebyl žádný med.
Jo, taky jsem občas na ulici nebo v MHD pěkně nevrlá a nepříjemná, a ano, taky mě ještě pořád vytáčí lidi jdoucí po chodníku tak pomalu, že už skoro stojí, ale od tohohle zážitku už mám někde vzadu v hlavě výstrahu 'nenasírej se, nikdy nevíš, proč to ten člověk dělá'.

3 komentáře:

  1. Já strávil v MHD spoustu času, a asi ještě i strávím a nikdy jsem zatím žádné problémy s důchodci neměl. (Možná kromě té paní, co mi jednou na Florenci holí málem rozbila sklo u mé dozorcovské boudy). Asi je to dáno i tím že bydlím na konečné autobusu, a třeba na střední školu jsem jezdil také na konečnou. Navíc já už přesně věděl kde přesně budou dveře, a dobrých 5 minut pře odjezdem jsem již stál na svém místě, a díky tomu nastupoval vždy první :) Ale k těm mladým lidem, loni jsem byl na operaci, a šlo o dost choulostivé místo které poněkud omezovalo i pohyb, navíc jsem měl strach aby mi nepraskly stehy, takže jsem se po ulicích také dost vlekl, a schody do autobusy také nebyli nic příjemného, aby byla situace dokonalá, nemohl jsem pořádně ani sedět, což není při cestě z jednoho konce Prahy na druhý zrovna nejpříjemnější. A musím upřímně říct že jsem byl moc rád když jsem se mohl opět hýbat naplno. Michal

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to všechno o osobních zkušenostech, já třeba tvrdím, že v Brně jsou cestující ve srovnání s těmi pražskými strašně neukáznění a sami si zbytečně navzájem komplikují život - ale zase v Praze se nepohybuji na těch nejfrekventovanějších cestách, moje nejčastější trasa se pohybuje od Novodvorské před Braník na Smíchov, sem tam zavítám na Pavlák... A nejhorší zkušenosti mám z Ústí nad Labem, ale tam je vozový park v tak katastrofálním stavu, že člověk má zkaženou náladu jenom z toho, jakým šrotem to musí cestovat, tak třeba to přednasrání pramení z toho.:D

      Vymazat
  2. Já osobně jsem v Brně nikdy MHD nejel, a při mých posledních dvou návštěvách Masarykova okruhu jsem se vozil autem :) (letos možná bude návštěva č. 3, podle toho jestli se tam znova pojede Superstar series), takže chování brněnských cestujících nemůžu posoudit. No zrovna ten Pavlák je alespoň co se týče metra vůbec nejvytíženější stanice, takže frekventované místo je to dost. A i na té Novodvorské se dle mého pohybuje dost lidí. V Ústí nad Labem jsem MHD také nikdy nejel, ale k tomu vozovému parku. Tady v Praze nebo alespoň u lidí kteří se dopravou zabývají, potažmo u spousty mladých kluků, kteří díky rozšíření sociálních sítí jakoby vylezli na povrch, a prostředky MHD pravidelně fotí. Tak hrozně stouply v ceně právě ty starší kusy, například při volných jízdách historické soupravy metra, bývá nástupiště dost často přeplněno. Ale samozřejmě tohle je jen názor řekněme úzké skupiny lidí, většina asi preferuje spíše novější autobusy. To jenom tak, že tu padla ta otázka toho vozového parku, tak mi to nedalo a musel jsem se rozepsat :D

    OdpovědětVymazat